Københavns Professionshøjskole (KP)

Københavns Professionshøjskole (KP) er på mesterlig vis blevet renoveret af in-house arkitekt Cemile Høyer. 6.400 kvadratmeter kreativ kombination af kollektionen Diversity Bling Garnet og Buzz Spice, suppleret med messingdetaljer og vægge malet i støvet lyserød. Interiøret har et moderne look med bl.a. møbler i rattan i fællesområderne. Indretningen understreger professionshøjskolens mål om at være et demokratisk læringsmiljø med fokus på gruppearbejde, hvor de studerende tilskyndes til at tage ansvar for egen læring.

Hvad var den umiddelbare idé med dette projekt?
- For mig var det vigtigt at forbedre den oprindelige arkitektur, da den næsten var gået tabt efter en række renoveringer. Jeg ville gerne fremhæve de smukke detaljer, og derudover skulle det være et sted, der var indbydende og gav de besøgende en oplevelse af at være på et godt sted.

Bygningen, der ligger på Nørrebro i København, rummer administration, kursuscenter og Nationalt Center for Erhvervspædagogik. Det nye interiør, som er fyldt med farver og kontraster, var en drømmeopgave.

- Det har været en spændende opgave, og jeg har lært en masse i processen, som jeg kan bruge fremover. Den mest spændende del af dette projekt har været at bestemme det overordnede design: farverne og materialerne til interiøret og derudover det arkitektoniske aspekt.

Hvorfor valgte du Bolon?
- Jeg valgte Bolon på grund af designet og æstetikken, hvilket er afgørende for mig. Bolon laver vævede vinylgulvbelægninger, som er meget pænere end dem, jeg plejer at bruge.  Det, at Bolon gulve er bæredygtige og at gulvene er nemme at rengøre, var desuden vigtige aspekter.

-  Jeg har arbejdet med overflader og interiør, der fungerer godt sammen og giver en følelse af eksklusivitet. Jeg fokuserede på at gøre vores valg af møbler så bæredygtigt som muligt og stillede krav til leverandørerne. For eksempel fik jeg designfirmaet Hay til at fremstille skallerne på deres stole i 100 % genbrugsmaterialer, og vi genbrugte også gamle møbler, som vi har malet i nye farver.