BOLON UTSEDDA TILL ÅRETS FORMBÄRARE 2018

Den 6:e oktober utnämnde Svensk Form Bolon till årets svenska formbärare i region väst.

Föreningen Svensk Forms 13 regionalföreningar utser varje år formbärare i respektive region. Det är personer, organisationer eller företag som på olika sätt spelar en stor roll för utvecklingen av form- och designområdet i just sitt distrikt. Formbärarna får bära titeln i ett år, fram till nästa Formslag som utspelar sig den 6:e oktober varje år.

Svensk forms motivering bakom Bolons utmärkelse lyder:

”Årets Formbärare i väst är familjeföretaget Bolon i Ulricehamn. Systrarna Annica och Marie Eklund har, som tredje generationens företagsledare, utvecklat Bolon till ett företag med världsrykte. Med kreativitet, internationella designsamarbeten och innovativt tänkande har de hela tiden överraskat oss. Bolon designar, tillverkar och återvinner alla sina produkter i Ulricehamn. Omsorg kring de anställdas välbefinnande liksom en etiskt hållbar produktion ser de som självklarheter; nyss investerade de 90 miljoner kronor i en mer hållbar produktion. Systrarna Eklund är viktiga inspiratörer i Väst som utvecklat en golvindustri till ett världskänt designföretag med stora visioner. De har satt Västsverige på den internationella designkartan”.

→ Läs mer om de olika regionernas formbärare på Svensk Forms hemsida.