BOLON ONTMOET CARCASSE: IN HET NIEUWE BERLIJNSE KANTOOR VAN TECHNOLOGIECONSULTANT THOUGHTWORKS.

Midden in het levendige Berlijn-Friedrichshain heeft de wereldwijd opererende technologieconsultant Thoughtworks zijn intrek genomen in een nieuw kantoor. Op maar liefst 1800 vierkante meter is plaats voor ongeveer 200 medewerkers. Het ontwerp is van Florian Lippe en Steve Bergmann, oprichters van het Berlijnse ontwerp- en planningsbureau Studio Carcasse. Het interieur is licht en contrasteert met gedurfde patronen, uitgesproken kleuren en vijf collecties van Bolon. We spraken met Steve Bergmann over hoe een vloer een ruimte structuur geeft, starre architectuur doorbreekt en grenzen verkend.

Vandaag zijn we in het nieuwe kantoor van Thoughtworks. Met welke eisen benaderde deze opdrachtgever jullie?

Zoals meestal het geval is bij projecten van deze omvang, waren de eisen zeer divers. Dat is waar we meestal beginnen: We voeren gesprekken met de verschillende afdelingen en krijgen eerst een overzicht. Welk team heeft wat nodig? Wie wil hoe werken? Wat vooral duidelijk werd, was dat de ruimte constant moest kunnen veranderen. Met andere woorden, een duidelijke post-corona planning.

Wat bedoel je daar precies mee?

Vóór de pandemie ging kantoorplanning vaak simpelweg over het verzamelen van zoveel mogelijk werkplekken in een afgebakende ruimte. Tegenwoordig is het kantoor voor veel bedrijven meer een aanbod dat werknemers kunnen gebruiken. Een zo aantrekkelijk mogelijk alternatief voor het thuiskantoor. In gecomprimeerde vorm moet hier alles mogelijk zijn wat nodig is voor het dagelijkse werk: Ruimtes met een huiskamersfeer om informeel en ontspannen te werken. Kamers waar je je ongestoord kunt concentreren. Ruimtes waar je kunt ontspannen. Ruimtes waar je anderen toevallig ontmoet, onder het genot van een kop koffie of een hapje. Representatieve ruimtes waar je in grotere groepen kunt samenkomen - voor een vergadering of een yogales. In het thuiskantoor ontbreken die sociale aspecten bijna altijd. Er is vaak niemand om je heen! Daarom zijn sinds de pandemie samenwerkingsruimtes zo belangrijk geworden.

Je was al betrokken bij de bouw van het vorige kantoor van Thoughtworks in Berlijn en ook de kantoren in Hamburg en Stuttgart zijn helemaal door jou ontworpen. Dat klinkt als een langdurige samenwerking en veel vertrouwen.

Als je de verschillende locaties van een bedrijf zo lang blijft optimaliseren is er natuurlijk veel ervaring en kennis over elkaar en daardoor veel wederzijds vertrouwen. Dat zie je ook duidelijk in het nieuwe kantoor terug. We hadden hier veel vrijheid qua kleuren, materialen en inrichting. Het bijzondere aan Thoughtworks is dat hier geen CEO de beslissingen neemt; het is een samenwerkingsproces. Er zijn werkgroepen, de concepten worden besproken en uiteindelijk wordt er democratisch gestemd. Een heel prettig proces.

Dus de keuze voor Bolon is ook democratisch gemaakt? Het kantoor is er helemaal mee uitgerust.

Bij Thoughtworks was Bolon al bekend vanuit hun oude kantoor. Honden en mensen liepen er al jaren overheen, er was nooit iets mis met de vloer! De opdrachtgever was dus al overtuigd van de kwaliteit en het gebruiksgemak van Bolon.

Zijn er nog andere aspecten die meespeelden bij de juiste keuze voor de vloer in het project?

Kleur- en materiaalconcepten spelen een grote rol in onze planning. We ontwikkelen deze op basis van de kleurenschema's die al in het bedrijf worden gebruikt. Dit is altijd een langdurig proces. Bolon heeft het grote voordeel dat het aanbod van kleuren heel groot is en dat de collecties onderling heel goed met elkaar te combineren zijn. Je kunt heel gedurfd zijn met veel kleur, speelsheid en patronen, maar je kunt ook heel ingetogen keuzes maken. Door hun geweven structuur voegen de vloeren sowieso een enorme levendigheid toe.

Bij Thoughtworks komen de collecties Truly, Artisan, Botanic en Now samen. Sommige combinaties zien er best wild uit omdat de installatie nieuwe patronen creëert. Soms worden de vloeren rond gelegd, soms recht, soms worden enorme oppervlakken voorzien van een collectie, dan weer alleen kleine delen. Welke rol speelt de vloer in je planning?

De vloer speelt feitelijk meerdere rollen. Ten eerste de functionele: het laat de gebruikers zien waar ze zijn. De vloer geeft structuur en richting. Er zijn hier immers enorme ruimtes; als je die uitrust met een uniforme vloer, voelen mensen zich verloren. Je moet het oog iets bieden zodat gebruikers zich kunnen oriënteren. De vloer heeft ook een esthetische, conceptuele functie. Het gebouw zelf heeft een vrij strakke architectuur. Door de vloeren niet altijd te laten eindigen waar de kamers eindigen, maar door soms het interieur naar het exterieur te brengen omgekeerd, laten we grenzen vervagen en geven we de kamers een eigen, harmonieus en authentiek karakter.  Een karakter dat echt past bij Thoughworks.

Juist dit vervagen van grenzen, maar ook het organisch vormgeven door het leggen van de collecties, hebben we nog niet vaak gezien bij Bolon. Hoe ben je op het idee gekomen om de vloer op deze manier te gebruiken?

Dit heeft zo gewoon zo ontwikkeld. Het gebouw is een oud spoorweggebouw, direct naast de rails van de S-Bahn. Op sommige plekken loopt het gebouw taps toe en verderop waaiert het dan weer uit. Hierdoor ontstaat en een aantal ongebruikelijke hoeken. Om ervoor te zorgen dat geen enkele hoek hier vreemd aanvoelt, ontstond geleidelijk het idee om via de vloeren de kamers hun eigen ruimtelijke structuur te geven. Zo ontstonden de rondingen, de verscheidenheid van de collecties, de contrasten in kleuren en patronen. Bij Bolon hadden we geen beperkingen in de ontwerptaal. In tegenstelling tot andere producten zijn lasnaden bij rondingen niet zichtbaar. De vloeren maakten alles mogelijk. Wat ook hielp is dat we tijdens de installatie zeer professioneel ondersteund werden door het team stoffeerders van firma Harry Schulze. We kenden elkaar al van een eerder project en we wisten dus dat we ook ambitieus konden zijn.

Hoe hebben jullie uit alle Bolon collecties gekozen?

Een aantal keuzes is gebaseerd op ons kleurenconcept. Dan moet het altijd een neutrale kleur zijn, zoals gebroken wit. Bolon Truly was precies goed omdat het patroon niet recht is en op die manier structuur geeft aan grote lichte vlakken. Met Now, het intense goud van Bolon, waren we een vooraf beetje sceptisch. We wisten niet of het te gewaagd zou zijn, maar die ruimte is echt geweldig geworden, vooral de combinatie met veel hout. Over het geheel genomen heeft het gebouw een sterk industrieel karakter dat we graag wilden behouden. Boven zijn er open plafonds met veel zichtbare techniek. Door de uitgesproken structuur kan een Bolon vloer esthetisch ook heel technisch overkomen. In combinatie met de hoge designstandaarden van de collecties en hun sterke kleuren vormen de vloeren de perfecte tegenhanger van de industriële plafonds. Ze creëren evenwicht.

Fotos: Franz Grünewald