Bolons hållbara golv i Göteborgs gröna park – Park49

Det svenska designföretaget Bolon bidrar med sina kreativa golvlösningar till Västkustens nya och hållbara byggnad Park49 som ligger centralt i Göteborg.

Advokatbyrå Glimstedt och Västsvenska Handelskammaren är två av flera företag som ryms i den Platinum LEED-certifierade byggnaden. Med högt ställda miljökrav var Bolons golv det självklara valet för att installeras i dessa kontor.

Bolons material kommer från godkända Europeiska leverantörer och förädlas i anläggningar som alla ligger närmare än 250 kilometer från tillverkningsfabriken. Utöver detta innehåller Bolons produkter även 33% återvunnet material och innehar flera internationellt erkända miljöcertifikat, till exempel BREEAM, Green Tag och Floorscore.

Karin Gullbrandtz, chefsarkitekt på designbyrån Stylt Trampoli, valde ‘Silence’-kollektionen till Handelskammarens kontor. Förutom sina unika möjligheter att skapa 3D-effekter och reflektera ljus är ‘Silence’ även fri från ftalater – en miljöteknisk innovation som har tillämpats i Bolons kollektioner sedan 2014.

En annan kreativ installation kan ses på Advokatbyrå Glimstedts kontor. Här har senior architect Helena Toresson och kollegan Anna Mitrolios, från Winghårds Göteborgs-kontor, använt sig av Bolons Studio™-former och kombinerat ’Artistan’ i Slate och Ivory med ’Botanic’ i Cilla och Picea för att skapa ett vackert mönster som täcker en yta på 700 kvadratmeter. Helena Toresson förklarar:

Vi ville använda oss av ett material som kändes modernt och ungdomligt – två ledord för vårt projekt. Resultatet är precis det vi var ute efter.

Genom att kombinera unik design med hållbara innovationer visar Bolon och Park49 vägen mot en hållbar framtid.

Bolon AB

Bolon är ett svenskt ledande designföretag som drivs av systrarna Annica och Marie, den tredje generationen Eklund som äger och driver verksamheten. De har utvecklat Bolon från ett traditionellt väveri till ett internationellt designmärke med fokus på innovativa golvlösningar och kreativ inredning. Bland Bolons kunder kan nämnas Armani, Google, Mercedes, Adidas, Reebok och Sheraton samt ledande arkitekter och formgivare som Jean Nouvel och Cappellini. All design och tillverkning sker i Ulricehamn.

Bolon Green

Bolon har varit en miljöteknisk innovatör ända sedan företaget grundades 1949. Den första affärsidén gick ut på att omvandla avfallsmaterial till trasmattor och ända sen dess har Bolon arbetat för att utvecklat mer hållbara arbets- och tillverkningsprocesser. Sedan 2014 har alla produkter varit fria från ftalater. Materialen kommer från godkända leverantörer och förädlas i anläggningar som alla ligger inom 250 kilometer från Bolons produktionsanläggningar, vilket ytterligare bidrar till att minska dess miljöpåverkan. Utöver detta är Bolons produkter och processer även försedda med ett flertal internationellt erkända miljöcertifikat, till exempel BREEAM, Green Tag, Floorscore. ISO 9001 och ISO 14001.