BOLON VINNARE AV STORA EXPORTPRISET

Det västsvenska designföretaget Bolon tilldelades det Stora Exportpriset 2014 av Business Sweden under onsdagen vid en ceremoni i Stockholms stadshus. Priset, som delades ut av H.M. Konungen, syftar till att framhäva ett svenskt företag som har haft stora framgångar internationellt de senaste åren.

För tionde året i rad delade Business Sweden ut Stora Exportpriset till ett framgångsrikt svenskt exportföretag. 10-årsjubiléets prisutdelning ägde rum den 7 maj i Stockholms stadshus. De fem nominerade företagen var Arcam, Bolon, Lexington Company, Klarna och Tacton Systems. Bolon och deras vävda vinylgolv stod som slutsegrare med följande motivering från juryn:

”Med ett starkt fokus på design och kvalitet för att bygga varumärket samtidigt som man gjort en långsiktig satsning på krävande kunder i ett bestämt marknadssegment, har Bolon byggt upp en stark internationell marknadsposition. Genom att ta kontroll över produktionsprocessen har Bolon också visat vägen för andra företag hur ett framgångsrikt varumärkesbyggande bör vila på en parallell satsning på produktkvalitet, design och marknadsföring”

Företaget skall ha uppvisat en stark utveckling av sin export på flera marknader, utvecklat ett starkt koncept i marknadsföring och ökat sin försäljning i kombination med god lönsamhet.

”Jag trodde inte vi skulle vinna, men när motiveringen lästes upp insåg jag att det kunde handla om Bolon. Vi känner oss enormt hedrad och glada över den här utmärkelsen. Det är en stark bekräftelse för oss alla på Bolon, lokalt som globalt, att vi arbetar i rätt riktning” säger Annica Eklund, VD som tillsammans med syster Marie Eklund, Creative Director, tog emot priset av H.M Konungen.

Tidigare års vinnare är Envirotainer (2013), Transmode (2012), Carmel Pharma (2011)*, Roxtec (2010), Axis Communications (2009), HMS Networks (2008), Systemair (2007), Hästens Sängar (2006) och Baby Björn (2005).

Bolon
Bolon är ett svenskt ledande designföretag som drivs av systrarna Annica och Marie, som är den tredje generationen Eklund som äger och driver verksamheten. Under deras ledning har Bolon förvandlats från ett traditionellt väveri till ett internationellt designmärke med fokus på innovativa golvlösningar och kreativ inredning. Bland Bolons kunder kan nämnas Armani, Google, Mercedes, Adidas, Reebok och Sheraton samt ledande arkitekter och designer som Jean Nouvel och Cappellini. All design och produktion sker i Ulricehamn.

Business Sweden

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 500 medarbetare i 57 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer