Tack för att du besökte oss under SALONE DEL MOBILE

Under årets Salone del Mobile, som avslutades i förra veckan, lanserade Bolon nya produkter och samarbeten i samband med mässan i en effektfull monterinstallation designad av Neri & Hu.

Neri&Hu tolkar Elements

Montern för 2018 var ritat av Neri&Hu Design och Research Office, vilka inspirerats av den svenska naturen kombinerat med klassisk asiatisk design. Genom att kombinera Skandinavisk funktionalitet och Asiatisk minimalism, hittade de ett uttryck som blandar karaktäristiska uttryck från båda designkulturer. Installationen är en tolkning av den nya golvkollektionen Elements som inspirerats av naturen.

Se alla 10 artiklar av Elements

Bolon x Stephen Burks x BD Barcelona

Salone del Mobile har gått från traditionell möbelmässa till världsledande design event där fler och fler utställare vågar laborera, utforska och testa nya idéer och sätt att inspirera mässans besökare. Bolons samarbete med Stephen Burks och BD Barcelona Design är ett av många exempel.

I ett försök att utforska de kreativa egenskaperna av Bolons material, skapade de tillsammans med Stephen Burks och BD Barcelona ett tyg och en möbelkollektion vilken utmanar gränserna för vad som är möjligt att industriellt producera och väva. Resultatet, Grasso, presenterades i BD Barcelonas monter under den erkända Milanomässan.

Läs mer om Grasso

Nya mattor

​Förutom Grasso lanserade Bolon fyra nya mattor under Salone del Mobile; två Villa La Madonna och två Duet.

De nya mattorna expanderar originalkollektionernas toner av ull och vinyltrådar kompletterat med ett glittrigt garn. Den nya färgpaletten inkluderar färgerna; rostbrun, khakigrön, beige, grön och grå – färger som avancerar mattornas textila uttryck genom att inkludera en mjuk känsla av tweed och vävt linne.

Se våra nya mattor här

BOLON + HEMMA

På Visit Swedens initiativ, bjöd Swedish Design Moves in ett urval av svenska företag och designer (bland dem Bolon) vilka kännetecknas av att fokusera på framtiden samtidigt som de erbjuder en funktionellt och estetiskt designuttryck. 300 kvadratmeter av Bolons senaste kollektion Elements var installerat i lokalen, vilken bjöd på en sagolik utställning i hjärtat av Milans Brera-distrikt.

Bolon kommer tillbaka!

Under Salone del Mobile råder det aldrig någon brist på innovativa utställningar, showrooms, konst och designprojekt – varken på mässan eller i Milanos hippa designdistrikt. 2018 Salone del Mobile mässa bjöd på ovanligt många imponerande designkoncept som inspirerar designentusiaster att komma tillbaka år efter år med nya idéer och innovationer. Bolon kommer naturligtvis finnas på plats i Milano även nästa år – missa inte det!

Welcome again next year!