Hållbarhet i fokus på London Design Festival 2018

London Design Festival 2018 pågår som bäst och fokus för årets upplaga verkar vara allt som rör hållbarhet. Stolta över att kunna placera sitt hållbarhetsarbete i strålkastarljuset visar Bolon upp sin naturinspirerade golvkollektion Elements, i en utställning som fokuserar på företagets engagemang för långsiktigt miljötänkande.

HÅLLBARHETSARBETET I CENTRUM

De senaste åren har återvunnet material tagit en central roll i samtal om olika materials påverkan på miljön. Detta går att se på årets LDF, där besökarna får en inblick i hur kreativa designers är i sin användning av återvunnet material.

Läs mer om återvunnen plast som är på modet på LDF 2018 här →

TVÅ NYA HÅLLBARHETSINITIATIV

Under Design Junction, ett systerevent till London Design Festival som sammanför mer än 200 av världens mest ikoniska varumärken, visar Bolon upp sina två nya hållbarhetsinitiativ, Cirkeln sluts och Cradle to Cradle med NoGlue®.

CIRKELN SLUTS

Cirkeln sluts syftar på Bolons återvinningsprocess i sex steg som gör att företaget kan återvinna såväl det egna som leverantörernas avfall som genereras före konsumentledet. Denna process, som utförs i Bolons återvinningsanläggning i Ulricehamn, gör att det återvunna materialet kan återanvändas i baksidan på företagets golv.

Bolon NoGlue®

Det är inte bara avfall som genereras före konsumentledet och som samlas in från leverantörerna och andra bästa praxis PVC-producenter som Bolon kan återvinna på sin återvinningsanläggning i Ulricehamn. Den nya innovationen för 2018, Bolon NoGlue®, är en limfri tejp som gör att även uttjänta golv kan samlas in för att återvinnas.

Fördjupa dig i Bolons hållbarhetsarbete →

För att uppleva årets utställning:

Room 5 vid The Bargehouse (20–23 september).

För att utforska de sex stegen i återvinningsprocessen och djupdyka mer i våra nyheter, besök vårt showroom på:
2 Northburgh St, London EC1V 0AY, UK
Öppettider: 09:00-17:00