Ladda ned pressmaterial

Bolon X Stephen Burks X BD Barcelona

Bolon presenterar ett nytt spännande projekt i samarbete med den amerikanska formgivaren Stephen Burks och det spanska designföretaget BD Barcelona Design på Salone del Mobile. Tillsammans har de skapat ett experimentellt textilmaterial som kombinerar industriell produktion med nytänkade hantverk.

BANBRYTANDE DESIGN

Med en blandning av syntet- och naturmaterial öppnar Bolons nya textilier upp möjligheterna för vad som kan skapas med industriella vävstolar. Tyget produceras med naturligt flamfärgat garn i kombination med varp och inslag av vinyl. De eleganta fransarna klipps sedan till för hand. Resultatet är en lekfull och taktil estetik som utgör ett nytt och fräscht inslag i Bolons formspråk.

Textilmaterialet har utvecklats med beställningsprojekt i åtanke och kommer att finnas med på Salone del Mobile i form av tapetsering av Burks möbelkollektion Grasso, en nylansering från BD Barcelona Design.

“När vi såg den första prototypen av tyget slogs vi verkligen av dess skönhet och potential,” säger Jordi Arnau, på BD Barcelona Design.  “Vårt samarbete med Bolon och Burks har varit fantastiskt och har inspirerat oss att bryta nya barriärer.”

“Samarbetet började för över ett år sedan,” säger Marie Eklund, Bolons VD. “Det är del av vår satsning att jobba med ledande möbelföretag för att utveckla nya användningsområden av Bolons material. Under hela förloppet har BD Barcelona Design och Stephen varit väldigt nyfikna och öppna för våra vävda material – det har varit ett mycket givande samarbete.”

INDUSTRI OCH HANTVERK

“Ju mer det handgjorda får ta plats i produktionsprocessen, desto större blir potentialen för nyskapande.” Så lyder Burks designmotto och det är även den ledande tanken bakom Bolons nya textilmaterial, som har inslag av både hantverk och industri.

Det nya materialet slutbehandlas i nuläget för hand, nästa steg för Bolons designteam är att utveckla en helt maskinproducerad process. Det är i samma utforskande anda som Burks har designat Grassokollektionen.

“Bolons material har en unik historia,” säger Burks. “Företaget äger och kontrollerar hela sin produktionskedja; från råmaterial till slutgiltig produkt. Fokus ligger på hållbarhet, och hela företagskulturen surrar verkligen av nytänkande både vad det gäller miljö och formspråk. Det är värderingar jag varit medveten om från första början tack vare Bolons kunniga R&D-team.

INNOVATORS AT HEART

Bolons samarbete med Burks och BD Barcelona Design är den senaste delen i kampanjen “Innovators at Heart” som lanserades 2017. Under året som gått har Innovators at Heart lyft fram Bolons nytänkaranda i form av en rad samarbeten med innovativa formgivare och möbelföretag såsom Doshi Levien, Kettal, Moroso, Swedese, Gärsnäs och Monica Förster.

Vi är fortfarande utvecklingsstadiet av det här projektet, men vi har en klar riktlinje. Vi vill stärka vår position genom att lyfta blicken från golvet och tänka på rummet som helhet. Helen Emanuelsson, Chief Business Development Officer at Bolon

Kampanjen är en pågående storsatsning som driver Bolon till att utforska nya spännande områden genom experimentella projekt. “Vårt material har stor potential, inte bara som designgolv och mattor utan även som tyger, väggbeklädnad och möbeldesign,” säger Helen Emanuelsson, affärsutvecklingschef på Bolon. “Vi är fortfarande i utvecklingsstadiet av det här projektet, men vi har en klar riktlinje. Vi vill stärka vår position genom att lyfta blicken från golvet och tänka på rummet som helhet.”

Ladda ner bilder