Ladda ned pressmaterial

Bolon lanserar nyheter under Salone del Mobile

Med inspiration från naturen och det textila hantverket presenterar Bolon sin nya golvkollektion Elements på Salone Del Mobile i Milano. Det lanseras också fyra nya mattor, allt i en installation designad av Neri & Hu.

MATTOR MED INSPIRATION FRÅN NATUREN

Clay, Fog, Rust och Khaki – de fyra nya färgvalen för Bolons mattkollektioner Villa La Ma-donna och Duet hämtar sina nyanser från naturen. “Naturen har varit en central inspiration för årets produkter,” säger Marie Eklund, Bolons VD. “De varma och dämpade färgskalorna kännetecknar både de nya mattorna och den nya golvkollektionen Elements. Produkterna skapar rum med harmoni och har en estetik som förenar de skandinaviska och östasiatiska designtraditionerna.”

Det unika med Bolons mattor, som först lanserades 2017, är kombinationen av ull och skimrande polyester med Bolons signaturtrådar av vinyl, vilket skapar en mjuk textil känsla. De fyra nya varianterna finns tillgängliga i samma mått (2 x 3 meter) som de befintliga mattorna

ELEMENTS GOLVKOLLEKTION

Bolons nya golvkollektion Elements har inspirerats av naturens lugn för att skapa plats för välbefinnande. Kollektionens lågmälda och flexibla design lägger en perfekt grund för att forma en harmonisk helhet i rum med många olika komponenter.

Elements lanserades på Stockholm Furniture Fair i februari 2018 och finns i tio olika utföranden som alla återspeglar naturens egen färgskala. De två olika valen på varptrådarna formar en grå och beige bas och till dessa vävs väftfärger i nyanser som påminner om lin, ek, ask, kork, björk, marmor, valnöt, sten, ull och siden.

Kollektionen förmedlar en känsla av textilhantverk och för tankarna till linne. “Elements lugna och naturinspirerade estetik gör att kollektionen med fördel kan användas över stora ytor för att skapa en känsla av harmoni i alla slags rum,” säger Petra Lundblad från Bolons designteam.

Elements är baserad på Bolons nya profilerade H-tråd som har en mjuk estetik men som samtidigt erbjuder en ökad motståndskraft mot dagligt slitage. Elements klarar därför av mycket höga nivåer av slitage, vilket gör kollektionen lämplig i större offentliga utrymmen där golvet påfrestas extra mycket. Golvets består av upp till 33% återvunnet material och finns med en akustisk baksida som tillval. Samtliga 10 utföranden finns tillgängliga i rullar, 50x50cm tiles samt i Bolon StudioTM.

INSTALLATION AV NERI & HU

Bolon inledde sitt första samarbete med den Shanghai-baserade designstudion Neri & Hu inför Stockholm Furniture and Light Fair 2018. Nu fortsätter samarbetet med den framgångsrika studion i Milano i form av en installation på Salone del Mobile. Pelare i olika höjd och bredd, klädda i material från Elementskollektionen, hänger från taket och skapar en finstämd upplevelse.

“Det är som att stiga in i en abstrakt skog,” säger Rossana Hu, Neri & Hu om installationen. Hennes partner Lyndon Neri tillägger att duon inspirerades av landskap i deras designkoncept, med fokus på Bolons huvudkontor och fabrik som ligger i ett vackert skogslandskap. De hängande pelarna eller “träden,” anspelar också på Bolons hemmaplan och de stora rullar av golv som finns att hitta där. “Det är inte många företag idag som faktiskt tillverkar de produkter de säljer,” säger Hu, “så vi kände att det var viktigt att ha med Bolons historia, erfarenhet och expertis i monterns design”