På tal om färg – tekla severin

Om du nämner Tekla Severin för någon inom designvärlden tänker de troligen på kvadrater, cirklar och valv. Hennes bildspråk kännetecknas av färg och hennes signum; hon själv. Ofta halvvägs ut genom dörren, någonstans i bakgrunden eller på väg ut ur bild. Tekla är tveklöst en av de starkaste rösterna inom färg och design idag.

Hennes färgstarka skapande har lett till samarbeten med världsledande varumärken som Montana, Muuto, Tylko och Heymat. 2022 utsågs hon till Årets köksdesigner vid Elle Deco International Design Awards och i januari 2023 är hon hedersgäst på Formex i Stockholm.

Vi frågade Tekla om hur allt började, hur hon har lyckats att navigera genom en karriär inom något så subjektivt som färg och, naturligtvis, vilken hennes favoritfärg är.

Du kallar dig själv för "kolorist" – vad är det?

– En kolorist kan som så mycket annat definieras på många olika sätt. En målare som använder färg som motiv för en målning eller en frisör som färgar hår. Jag använder begreppet kolorist för att beskriva vad jag gör i huvudsak: jag använder färg som huvudämne och har färg i fokus i alla mina projekt – oavsett om jag har rollen som set designer, inredningsarkitekt, produktdesigner, CD eller fotograf. Jag gillar inte långa, pretentiösa titlar men jag har inte hittat ett bättre sätt att beskriva mig själv än kolorist, multidisciplinär designer och fotograf. Men om jag skulle välja ett enda epitet så skulle det vara just kolorist.

När och varför började du att arbeta professionellt med färg?

– Efter min examen i inredningsarkitektur och möbeldesign  från Konstfack fick jag anställning som inredningsarkitekt. Jag jobbade med både offentliga byggnader och bostadsprojekt.

Ganska snart kände jag att den traditionella skandinaviska stilen med alla nyanser av vitt, beige och grå blev för likriktat och trångsynt för mig. Jag var sugen på något annat, något mer uttrycksfullt och direkt! På arkitektkontoret där jag arbetade hade vi ett fantastiskt materialbibliotek med alla möjliga färger och texturer. Det inspirerade mig till att börja skapa små visuella, färgglada ”anteckningar”, likt moodboards eller stilleben, mest för mig själv. Jag förevigade allt med en mycket tidig mobiltelefon och genom att använda en, då ny, app som hette Instagram skapade jag ett galleri för mina alster. Det här var 2012 och på något sätt fick någon upp ögonen för mina anteckningar, vilket ledde till mitt första uppdrag som var att göra färgstarkt innehåll för ett kanadensiskt skoföretag. Därefter började jag jobba mindre och mindre på arkitektkontoret innan jag tog steget fullt ut, blev frilans helt och hållet och startade min egen studio 2015. De första åren arbetade jag främst med färg som set designer och fotograf. Jag tyckte att det var väldigt befriande att få arbeta så fokuserat, direkt, snabbt och praktiskt med färger, former och kompositioner – utan att behöva tänka på funktion eller faktiska utrymmen som när jag arbetade med arkitektur.

Jag har på senare år återgått till att arbeta med inredning på många olika sätt som produkt- och inredningsdesigner, vilket har resulterat i olika "Teklan Colour Editions”. En absolut höjdpunkt hittills är ”An Apartment Of One’s Own”, namnet på den utställningsdesign som jag skapade för spanska Sancal till årets designvecka i Milano. Jag är tillbaka inom inredning och jag jobbar med det så dekonstruerat och färgglatt som jag vill. Cirkeln är sluten.

Du är utan tvekan en av de mest inflytelserika personerna inom färg och design. Hur navigerar man genom en karriär inom något så subjektivt som färg? Och hur återuppfinner du dig själv?

Jag jobbar vidare på samma sätt som när jag började. Än i dag drivs jag fortfarande av "var energin finns". Jag formulerar aldrig några strategier eller sätter upp affärsmål utan har turen att det som intresserar mig åtminstone hittills verkar intressera andra också.

Eftersom färg alltid är relativ och aldrig absolut (det är vad du placerar bredvid som definierar den) så ser jag det som en oändlig värld att upptäcka. Nya kombinationer eller, som jag brukar kalla dem, dialoger. Dessa kommer aldrig att ta slut. Ju mer jag skapar och iakttar och i takt med att åren går, tiderna vi lever i förändras, beroende av trender och vilka slags uppdrag jag utför - allt spelar roll och utvecklar dialogerna av färg ytterligare.

Hur skulle du gå till väga för att inreda ett rum med färgade golv?

Det säger sig väl självt: jag skulle satsa på något färgstarkt! Samtidigt behöver man i alla projekt ta hänsyn till lokalen och sammanhanget. Hur ser rummet ut, är det stort eller litet, hur gammal är byggnaden, vem eller vilka ska använda det, vilken funktion och vilken inredningsstil ska det ha, hur är belysningen, finns det dagsljus?Jag har använt mig av färgade golv i många år och min approach när det gäller färger har antingen varit monokroma färger, ton-i-ton eller färgblockering. Jag ser fram emot att jobba mer med golvet som dekoration.

Hur ska vi förhålla oss till färg i våra dagliga liv när det handlar om kläder och inredning? Och vilka är de potentiella fördelarna?

Jag vill aldrig säga åt andra vad de ska tycka och tänka. Jag är en individualist och en icke dominant person. Men "färg är ljus, ljus är energi och energi är liv" som någon sa en gång. Och vem vill inte ha det i sitt liv?

När det gäller stadsplanering och bostäder är jag av en annan åsikt. Vi har alla ett ansvar att skapa en bra grund för ett trivsamt boende och samhälle. Färg, hantverk och detaljrikedom har rationaliserats bort under de senaste decennierna av stadsplanering, bostäder och byggande. Det har skapat en omänsklig atmosfär. Men under pandemin tror jag att många människor ifrågasatte hur de lever och – ännu viktigare – målade upp en bild av hur de vill leva framöver. Förhoppningsvis kommer vi att ändra på detta status quo. Jag ser en trend för mer färg och mönster och hoppas att det syns även i Skandinavien!

Finns det färger som man bör undvika – och i så fall varför?

Jag tror absolut att det finns färger som man bör undvika i vissa miljöer och kulturella sammanhang. Färg är ett språk som definitivt kan användas på fel sätt i olika interiörer och institutioner, inom politik, för varumärken och så vidare. Allt handlar om vad man vill kommunicera. Personligen avfärdar jag aldrig färger. Det handlar om sammanhang och kombinationer. Färg är alltid relativt!

Vilken är din favoritfärg?

Det förändras hela tiden och beror alltid på hur och var. Men en personlig favorit har alltid varit persika. En färg mellan lekfull rosa och optimistisk orange, delikat och varm... det är en färg som, beroende på var i färgcirkeln den befinner sig, har en mycket intensiv orange ton eller som nästan är rosa.

Vilket är ditt starkaste färgminne?

Jag har många starka färgminnen. På grund av min dåliga syn tror jag att allt visuellt har blivit viktigt för mig. Jag värdesätter att kunna se, helt enkelt. Om jag ska nämna ett specifikt minne, så är det min rosa heltäckningsmatta som fanns i huset där jag växte upp. En dag rev mina föräldrar den på grund av ett tuggummi. Jag blev helt förkrossad. Långt senare förstod jag att det inte var en vanlig reaktion. Jag tror inte heller det är en slump att jag i dag har en rosa heltäckningsmatta i mitt sovrum.

Här är tre golv från vår kommande kollektion. De heter Library, Honey and Spearmint. Vad är dina spontana känslor och tankar om dem?

– Det är ett fint uppslag! Jag dras direkt till den varma, närande honungsfärgen som har en gyllene touch. Jag kan se mig själv använda den i många olika sammanhang och rum. Library är ett bra namn för färgen till vänster. Jag kan känna det lugn och den stabilitet som färgen skänker alla intellektuella utrymmen. Spearmint ser luftig och lätt ut, det är en neutral och bra färg.