BOLON LANSERAR NY PRODUKT FÖR FRAMTIDA ÅTERVINNING AV ANVÄNDA GOLV

Bolon avslöjar sin senaste produkt och installationsmetod, Bolon NoGlue®, ett tejpsystem som gör att Bolons golvplattor och planks enkelt kan tas bort, återinstalleras och i framtiden även återvinnas på ett hållbart sätt.

För att övervinna svårigheterna att återvinna traditionella lim har Bolon under två år utvecklat en alternativ metod för installation av företagets tiles. Resultatet är NoGlue®, en hållbar tejp som särskilt passar utrymmen där golvet måste flyttas inom en kort tid, såsom montrar eller butiksutrymmen.

Eftersom NoGlue® gör det så lätt att installera och ta bort golv skapar det en viktig möjlighet för framtida återvinning av avfall efter konsumentledet, vilket gör att Bolon kan erbjuda en cradle to cradle-livscykel.

– Detta skulle innebära att vi skapar en cradle to cradle-livslängd för vår produkt, vilket är ett stort steg mot en mer hållbar framtid, förklarar Michaela Ljungdahl, produkt- och hållbarhetssamordnare på Bolon.

Kombinationen av mångsidighet, flexibilitet och hållbarhet gör NoGlue® till en banbrytande produkt och gör att man ta ännu ett steg i företagets hållbarhetsarbete.

Läs mer om Bolons omfattande hållbarhetsarbete här.