Hospitality Design today - Een gesprek met Tarek Hegazy, Principal & Creative Director, Living Design AB

Onlangs werd een nieuwe ontwerpstrategie ontwikkeld voor het hotelmerk Courtyard by Marriott Europe en duurzaamheid was hier de belangrijkste factor voor een betere gastervaring. Tarek Hegazy en zijn team van Living Design AB waren verantwoordelijk voor de ontwikkeling en samen met Marriott International creëerden ze een elegant, verfrissend en eigentijds kamerontwerp. Bolon werd gekozen als vloerbedekking voor het kamerconcept. Vanaf nu verwelkomt de eerste locatie, Courtyard by Marriott Berlin City Center, haar gasten met een nieuwe aanpak.

We spraken met Tarek Hegazy over het project, de veranderende behoeften van gasten en de uitdagingen in hospitality design.

Je hebt 30 jaar ervaring in interieurontwerp met een focus op gastvrijheid. Zijn de behoeften in al die jaren veranderd?

- Living Design is de oudste en meest erkende Scandinavische Interior Design Studio die werkzaam is in de Internationale Hospitality markt. Samen met mijn toegewijde collega's hebben we meer dan 370 + prominente 4-5 sterren hotels voltooid en de lijst blijft maandelijks groeien.

Inderdaad, de behoeften zijn veranderd door deze lange reis, maar ook de verwachtingen van de gasten zijn drastisch veranderd. Het hele proces is veranderd van alleen het traditionele interieurontwerp naar het creëren van een unieke verhaalvertelling die past bij de reiziger van vandaag. Momenteel brengen we merken tot leven door middel van prachtige verhalen op maat gemaakt voor elke woning. We ontwerpen geen concepten meer, maar vertellen slechts een verhaal dat branding stimuleert en onze klanten een concurrentievoordeel geeft en ervoor zorgt dat de gastervaring op een holistische manier verbetert.

In de wereld van vandaag is het interieurontwerp alleen niet genoeg om een geweldige gastervaring te creëren, maar het zijn de hele aspecten van details, service, interieurontwerp en kwaliteit en oprecht van het aanbod aan de gast.

In hoeverre speelt duurzaamheid een rol in je dagelijkse werk?

- Duurzaamheid vormt de kern van alle verschillende vocabulaires die bijdragen aan een grotere gastervaring. Voor ons bij Living Design begint het in een zeer vroeg stadium van het project en wordt het de drijvende factor voor een beter interieurontwerp, maar ook een substantieel hart van de gastervaring. Tegenwoordig zijn reizigers zich zeer bewust van duurzaamheid en dit onderwerp is de afgelopen jaren vooruitgegaan om de voorhoede van design en diensten te worden, en zowel gasten als investeerders worden zich zeer bewust van hun verantwoordelijkheden die ze moeten vervullen ten opzichte van de volgende generatie. Het is ook vermeldenswaard dat leveranciers zich goed bewust worden van de hele cyclus van ontwerpers, investeerders en gebruikers die op zoek zijn naar echte en resultaatgerichte oplossingen voor onze planeet. Ik kan gelukkig bevestigen dat we een strikte sociale duurzaamheid en verantwoordelijkheid volgen in elk project dat we doen.

Het nieuwe ontwerp van het Courtyard by Marriott richt zich op duurzaamheid. Hoe ben je begonnen met het ontwikkelen van het interieurconcept en op welke manier heb je duurzame aspecten geïmplementeerd?

- Het nieuwe ontwerp van het Europese Courtyard-merk Marriott is zeer boeiend, vooruitstrevend en gepassioneerd met een Europese geest als ziel en richt zich tot de pioniersreiziger in een moderne en tijdloze omgeving. Omdat we Europeaan zijn, richt onze aanpak zich op duurzaamheid en proberen we duurzame materialen te gebruiken om een gastimpact te creëren, terwijl we trouw blijven aan onze waarde en de gastervaring vergroten. Duurzaamheid is geïmplementeerd op alle niveaus van het ontwerp en het gebruik van Bolon voor de vloer is een voorbeeld van zoveel die al zijn geïmplementeerd. Energie-efficiënte, gerecyclede materialen, C2C en afvalvermindering waren slechts enkele voorbeelden van de ontwerpaanpak die we hebben gekozen.

Was het een grote uitdaging om de aanpak op het gebied van duurzaamheid aan te gaan?

- Het toepassen van een volledige duurzaamheidscyclus in het ontwerp & uitvoering en door de levenscyclus van het pand blijft een zeer uitdagend onderwerp. Duurzaamheid gaat niet alleen over duurzame componenten, maar eerder over een volledige cyclus van details die begint bij de sociale kant en wordt voortgezet door de duurzame ontwerpbenadering voor energie-efficiëntie, componenten, verantwoorde inkoop, afvalvermindering door implementatie en de levenscyclusbeoordeling van het project en het vermogen om terug te dragen aan het milieu vanuit de netto nul koolstof,  naar Cradle to Cradle en dieper ingaan op wie volgt. Dat is de situatie die we met passie bestuderen en willen creëren met onze duurzaamheidsaanpak. Natuurlijk kunnen we niet alles tegelijk bereiken, maar we streven naar de echte Circulaire Economie operatie. Dit project in Berlijn is niet anders, en het is een begin van de implementatie van een lang en gelukkig Europe Wide nieuw concept voor Courtyard by Marriott voor de komende jaren en we zijn vereerd om zo'n belangrijke invalshoek van design naar Marriott International te brengen, die zeker een toegevoegde waarde hebben gezien in het betrekken van Living Design in dit proces.

Welke ervaring of innovatie haal je uit het ontwerpproces van het Courtyard by Marriott?

- Uiteraard is ons doel duidelijk om elke gast een ervaring te bieden waar ze zich door laten inspireren, hun vrienden over vertellen en die hen praktijken leert die ze in hun dagelijks leven kunnen brengen. Wij geloven dat we door het leveren van een duurzame aanpak en duurzame materialen onze gasten een andere, maar echte luxe kunnen bieden door innovatieve integratie. We hebben veel geleerd tijdens de reis en we blijven zeker kennis verzamelen die we steeds vaker gebruiken in ons dagelijks ontwerp.

Photos: Courtyard by Marriott / Matthias Hamel
Portrait: Living Design AB