Färgväljaren
Kollektioner
Beställ prover
Designa ditt golv

Vår nya kollektion för 2016. Bolon By You erbjuder möjligheten att skapa ditt egna skräddarsydda golv utifrån tre aspekter - mönster, varp och väft.

Designa ditt golv
Bolon Studio™

Upptäck möjligheterna med Bolon Studio™ och designa dina egna golvläggning.

Gå till Bolon Studio™

Designa din egna golvläggning med vårt verktyg

Använd Bolon Studio™ Design Tool
Use and Care

Här hittar du all information gällande installation, städning, FAQ och tekniska specifikationer. Du kan även ladda ned alla nödvändiga dokument och CAD-filer här.

Gå till support
Vanliga frågor
Hållbarhet & Miljö

Läs mer om vårt miljöarbete, vår produktion och våra certifieringar.

Gå till Bolon Green
Katalog

Ladda ned vår senaste produktkatalog.

Ladda ned katalog
Katalog
Färgväljare

Nollställ Filter

Kollektion
Bransch

Fördjupa dig i våra magasin och konceptet Projects We Love. Ladda ned eller beställ hem ditt egna ex.

Till magasinen
BOL_SIL_planksHero.jpg
Ladda ned pressmaterial

SILENCE – BOLONS NYA KOLLEKTION INSPIRERAD AV ”TYSTNADEN”

Det globala designföretaget Bolon presenterar stolt sin senaste kollektion – Silence. Denna unika kollektion är ett resultat av designteamets arbete med maskiner och processer direkt ute på fabriksgolvet. Idén är sprungen ur en blandning av både oväntade och vitt skilda källor. Bolons kreativa chef Marie Eklund förklarar:

”I vår senaste kollektion Silence har vi inspirerats av den svenska naturen, historiska textilier och klassiska, traditionella träparkettmönster. Kollektionen är också ett fantastiskt exempel på den unika förmåga som våra golv har att skapa tredimensionella effekter och reflektera ljus. Ljusreflektionerna gör att golvet kan ändra utseende helt, beroende på hur ljuset faller. Detta har resulterat i en mångsidig kollektion som är diskret, ljus och varm men som samtidigt är full av färg och påminner om silke.”

Ytterligare något som är värt att notera är att Silence-kollektionen är helt fri från mjukgöraren ftalat. Från 2014 kommer Bolons samtliga kollektioner att vara fria från ftalat, vilket är ännu ett bevis på Bolons kontinuerliga innovativa miljöarbete.

”Vi tror att tidlösheten och de estetiska och praktiska egenskaperna hos Silence-kollektionen kommer att göra att den sticker ut i mängden. Arkitekter och designer får nästan obegränsade möjligheter att skapa spännande inredningar för kontor, hotell, butiker och många andra miljöer.”

Från introduktionen kommer Silence som standard att finnas som rullvara och tiles och, som en ny artikel, planks. Hela kollektionen har samma höga slitstyrka och flamsäkerhet och levereras med samma långa garantier som Bolons övriga kollektioner. En annan spännande utveckling är att företaget har meddelat att de senare under 2014 även kommer att erbjuda tiles från Silence-kollektionen med ljudabsorberande egenskaper.

Bolon
Bolon är ett svenskt ledande designföretag som drivs av systrarna Annica och Marie, som är den tredje generationen Eklund som äger och driver verksamheten. Under deras ledning har Bolon förvandlats från ett traditionellt väveri till ett internationellt designmärke med fokus på innovativa golvlösningar och kreativ inredning. Bland Bolons kunder kan nämnas Armani, Google, Mercedes, Adidas, Reebok och Sheraton samt ledande arkitekter och designer som Jean Nouvel och Cappellini. All design och produktion sker i Ulricehamn.

Silence
Silence-kollektionen kan levereras som rullvara, tiles och planks. Som rullvara finns kollektionen i fyra olika färger och mönster – Pulse, Rhythm, Motion och Vibration. Som tiles och planks finns kollektionen i sex olika färger – Gracious, Visual, Sense, Balance, Illuminate och Ocular. Priser fås på begäran. Kontakta din lokala Bolon-återförsäljare om du vill ha mer information om Silence och våra andra kollektioner.

Bolon Green
Från allra första dagen sedan Bolon grundades 1949 har vi utmärkt oss som miljöinnovatör. Vår första affärsidé var att tillverka trasmattor av textilspill och alltsedan dess har vi hela tiden strävat efter hållbarare arbetsmetoder och tillverkningsprocesser. Från 2014 kommer alla våra produkter att vara helt fria från ftalater. Vi köper bara in från godkända leverantörer och allt material går genom förädlingsanläggningar som ligger mindre än 25 mil från vår produktionsanläggning, vilket minskar vårt miljöavtryck ytterligare. Dessutom innehar Bolons produkter och processer många internationellt erkända miljökvalitetscertifieringar, däribland BREEAM, Green Tag, Floorscore, ISO 9001 och ISO 14001.