Färgväljaren
Kollektioner
CollectionsSE.jpg
Designa ditt golv

Vår nya kollektion för 2016. Bolon By You erbjuder möjligheten att skapa ditt egna skräddarsydda golv utifrån tre aspekter - mönster, varp och väft.

Designa ditt golv
BOL_BBY_StripePWL.jpg
Bolon Studio™

Upptäck möjligheterna med Bolon Studio™ och designa dina egna golvläggning.

Gå till Bolon Studio™

Designa din egna golvläggning med vårt verktyg

Använd Bolon Studio™ Design Tool
Use and Care

Här hittar du all information gällande installation, städning, FAQ och tekniska specifikationer. Du kan även ladda ned alla nödvändiga dokument och CAD-filer här.

Gå till support
InstallationFAQse.jpg
Hållbarhet & Miljö

Läs mer om vårt miljöarbete, vår produktion och våra certifieringar.

Gå till Bolon Green
Katalog

Ladda ned vår senaste produktkatalog.

Ladda ned katalog
Katalog.jpg
Färgväljare

Nollställ Filter

Kollektion
Bransch

Fördjupa dig i våra magasin och konceptet Projects We Love. Ladda ned eller beställ hem ditt egna ex.

Till magasinen
BOL_Studio2013_WingHero.jpg
Ladda ned pressmaterial

GRAFISK KÄNSLA, ARKITEKTONISK FORM; BOLON LANSERAR NYA GOLVFORMATET WING

Årets nyhet från Bolon – en ny grafisk golvplatta vid namn Wing, ger arkitekter och designers möjlighet att kombinera flera av företagets kollektioner till en helt ny nivå. Wing, som ingår i Bolon Studio, möjliggör nya dimensioner till stora som små inredningsmiljöer. Den starka, arkitektoniska formen samspelar elegant med både byggnadsdetaljer och möblering. Resultatet är effektfullt– varje kollektion får nytt liv och helt nya egenskaper i det nya formatet – och i synnerhet när de kombineras med varandra. Wing lanseras under Salone del Mobile i april.

”Bolon Studio skapades för att erbjuda större kreativ frihet för arkitekter och designers med några utvalda kollektioner. Till en början var det mer av ett experiment, men idag är det en allt mer populär lösning och som en egen kollektion i sig. Med nya formatet Wing spänner vi bågen fullt ut – och inkluderar större delen av våra golv i sortimentet. Just möjligheten att mixa och matcha fritt är styrkan med Wing, särskilt när man förenar mindre mönstrade kollektioner med några av våra mer uppseendeväckande golv”, säger Annica Eklund, Bolons CEO.

Under 2013 firar Bolon att det är tio år sedan tredje generationens ägare, Marie och Annica Eklund, tog över Bolon och transformerade företaget från ett traditionellt väveri till ett globalt designvarumärke. Istället för att lansera en helt ny kollektion lyfter man nu fram majoriteten av de befintliga designerna i ett nytt, uttrycksfullt format. Wing visas upp i olika mönster och kombinationer för första gången under Milanomässan.

”Wing är ett fantastiskt format som både lyfter våra kollektioner och ger arkitekter och designers en ny palett av kreativa inredningsmöjligheter. Wing bjuder in till lekfullhet och inspiration och kombinerar man olika nyanser, toner, mönster och kollektioner är det möjligt att skapa ett helt spektra av varierande uttryck där man verkligen tar tillvara på Bolons ljusreflekterande egenskaper”, avslutar Marie Eklund, Bolons CCO.

För att visa några av de möjligheter som Wing erbjuder för olika offentliga miljöer har Bolon arbetat med svenska och internationellt erkända stylisten Lotta Agaton kring en serie av expressiva installationer där den nya formen används i uppsättning av olika toner och tolkningar.

BOLON
Bolon är ett svenskt designföretag i framkant som drivs och ägs av systrarna Annica och Marie Eklund vilka utgör tredje generation. De har utvecklat företaget från ett traditionellt väveri till ett internationellt designvarumärke med fokus på innovativa golvlösningar och kreativa inredningsmöjligheter. På kundlistan finns bl.a. Armani, Google, Mercedes, Adidas/Reebok och Sheraton samt betydande arkitekter och designers som Jean Nouvel och Cappellini.