BOLONS GOLV I POP UP-BUTIKEN MISSONI HOME TOKYO

Missoni, som har samarbetat med Bolon sedan 2012, har valt att installera golvet Bolon by Missoni i sin pop up-butik Missoni Home i varuhuset Isetan i Tokyo. Från den 20 september till den 3 oktober kan kunderna förvänta sig en spännande, oväntad inredningsupplevelse, där Bolons produkter spelar en viktig roll.

Pop up-butiken Missoni Home ligger på femte våningen i varuhuset Isetan i hjärtat av det trendiga distriktet Shinjuku i Tokyo. Varuhuset Isetan är ett varuhus med ikonstatus i Tokyo, lika viktigt för stadens shoppinglandskap som Harrods i London eller Barneys i New York.

Pop up-butiken är vackert inredd med pelare och paneler. Bland inredningstextilierna hittar man Missoni Homes sittpuffar och andra objekt klädda med Missoni Home-tyger som tagits fram i begränsad upplaga speciellt för Isetan. Som en visuellt fängslande inramning har Missoni valt att installera 60 m2 av golvet Flame Stone från kollektionen Bolon by Missoni – ett val som harmoniserar vackert med de övriga designelementen i butiken.

Bolons och Missonis samarbete sträcker sig flera år bakåt i tiden. De två designhusen är visserligen från var sin sida av Europa men är definitivt på samma sida när det gäller passion och kreativitet. Kollektionen Bolon by Missoni lanserades 2012 och förenade Missonis intrikata mönster med Bolons känsla och skicklighet när det gäller att arbeta med fina trådar. Kollektionen kombinerar Missonis klassiska mönster – däribland modehusets klassiska sicksackmönster – med varma, djupa färger och utstrålar glädje och självförtroende. Djupet som detta skapar gör kollektionen perfekt för inredningsprojekt med ambitionen att sticka ut från mängden – som pop up-butiken i Tokyo, till exempel.

BOLON OCH MISSONI – SNABBA FAKTA

• De två företagen samarbetade första gången 2012, på Salone del Mobile. De stod då tillsammans värd för en global presentation av kollektionen Bolon by Missoni, som de tagit fram tillsammans, i form av en skogsinspirerad installation som gick under namnet Bois de Bolon.
  • 2013 och 2015 lanserades den andra och tredje Bolon by Missoni-kollektionen – nu med Missonis klassiska sicksackmönster.
  • Kollektionen består av 13 mönster: Optical, Flame, Flame Patch och Zig Zag och erbjuds i en rad färgkombinationer. Upptäck de olika mönstren här.
  • Bolon by Missoni-golven återfinns i flera hotell, kontor, butiker och mässor runt om i världen. De senaste åren har de också använts som ett kreativt inslag i installationer på bland annat ansedda Hotel Il Pellicano och Fashion and Textile Museum i London.
  • Fram till 1 oktober kan Bolon by Missoni med mönstret Zig Zag i färgen Sand beskådas på en utställning kuraterad av Luca Missoni i Noto på Sicilien. Utställningen utforskar dialogen mellan två konstnärer, Marc Chagall och Ottavio Missoni.