Färgväljaren
Kollektioner
Beställ prover
Designa ditt golv

Vår nya kollektion för 2016. Bolon By You erbjuder möjligheten att skapa ditt egna skräddarsydda golv utifrån tre aspekter - mönster, varp och väft.

Designa ditt golv
Bolon Studio™

Upptäck möjligheterna med Bolon Studio™ och designa dina egna golvläggning.

Gå till Bolon Studio™

Designa din egna golvläggning med vårt verktyg

Använd Bolon Studio™ Design Tool
Use and Care

Här hittar du all information gällande installation, städning, FAQ och tekniska specifikationer. Du kan även ladda ned alla nödvändiga dokument och CAD-filer här.

Gå till support
Vanliga frågor
Hållbarhet & Miljö

Läs mer om vårt miljöarbete, vår produktion och våra certifieringar.

Gå till Bolon Green
Katalog

Ladda ned vår senaste produktkatalog.

Ladda ned katalog
Katalog
Färgväljare

Nollställ Filter

Kollektion
Bransch

Fördjupa dig i våra magasin och konceptet Projects We Love. Ladda ned eller beställ hem ditt egna ex.

Till magasinen
bolon_flooring_weavery3.jpg
Ladda ned pressmaterial

BOLON slår omsättningsrekord

Designföretaget Bolon rivstartade 2016 med en högre orderingång på sina golv än någonsin tidigare och det har inte stannat av under våren. I juni månad gjorde man all-time-high för en enskild månad med 34,5 MSEK i omsättning. Årets första halvår har en tillväxt på 13,6% jämfört med samma period förra året.

”I produktionen är det full fart med övertid på så gott som alla avdelningar. Om vi fortsätter i den här takten – och inget pekar på något annat – kommer vi att nå över 300 MSEK i omsättning för 2016. Som jämförelse omsatte vi 186 MSEK 2010 och har sedan dess haft en stadig ökning”, säger Helen Emanuelsson, Chief Marketing and Sales Officer på Bolon.

Varför går det så bra?

”De viktigaste förklaringarna är vårt fokus och långsiktighet samt att vi de senaste åren konsekvent lagt ner arbete på att bearbeta arkitekter och kunder. Vi har rätt partners världen över som vi sett till att få med oss på resan. Utöver stora satsningar på innovation och produktutveckling har vi jobbat stenhårt med att konsekvent bygga varumärket, vilket alltid är en utmaning på en global arena där det förekommer olika mognader på olika lokala marknader”, förklarar Helen Emanuelsson.

Ett tydligt bevis på att det långsiktiga arbetet ger resultat är att Bolon idag är med i de riktigt stora projekten. Ett exempel är Sydkoreas högsta byggnad, som just står färdig i Seoul, där man har en förfrågan på 64 000 m2 i ett enda projekt. Ett bibliotek i Dubai på 65 000 m2 är ett annat exempel, liksom en kontorsbyggnad i New York på över 60 000 m2. Man har också börjat leverera till ett av Europas större telekomföretag, en order som kan bli värd upp mot 50 MSEK.

Bolon har investerat ca 150 MSEK de senaste 5 åren i den egna produktionen, i första hand för att möta kraven på hållbarhet, med bland annat en egen återvinningsanläggning. Bolon har 100% tillverkning i Ulricehamn, Sverige och säljer idag till 55 länder. Deras största marknader är USA, Frankrike, Japan och England.

BOLON

Bolon är ett svenskt designföretag som gör innovativa golvlösningar för offentlig miljö, och drivs av Annica and Marie Eklund, tredje generationen att äga familjeföretaget.  De har utvecklat Bolon från ett traditionellt väveri till ett internationellt designvarumärke med fokus på innovativa golvlösningar och kreativ inredning. Bland Bolons kunder kan nämnas Armani, Google, Volvo Cars, Adidas, Skype, Missoni och Radisson Red samt ledande arkitekter och formgivare som Jean Nouvel och Cappellini. All design och tillverkning sker i Ulricehamn. Omsättning 2015: 278 MSEK. Antal anställda: 100 www.Bolon.com