Bolon på Salone del Mobile: Innovators at Heart

Utställningen Innovators at Heart på Salone del Mobile 2017 hämtar inspiration från nya, experimentella designersamarbeten och fångar själen hos det svenska designföretaget Bolon. Bolon presenterar två nya mattor, utvecklade i material som bland annat inspirerats av Bolons vingård Villa La Madonna i Piemonte, Italien. Dessutom visar Bolon sin nya golvkollektion, Bolon By Jean Nouvel Design samt experimentella designobjekt skapade tillsammans med Doshi Levien/Moroso, BD Barcelona, Kettal, Thonet, Cappellini, Monica Förster Design Studio och Gärsnäs.

EXPERIMENT

Mattkollektionerna utgör ett steg i en experimentell riktning både vad gäller form och material – dels är det Bolons första mattkollektion, dels används för första gången ett helt nytt material, där trådar av ull och metallisk skimrande polyester har vävts samman med företagets signaturtrådar av vinyl. Kollektionerna Duet och Villa La Madonna är mjuka och behagliga och har precis som Bolons golvkollektioner mycket lång livslängd. Bolon Rugs är liksom golven designade med fokus på användaren. De kan kombineras i lager för att skapa olika dimensioner och inbjuder till ett lekfullt uttryckssätt.

SAMARBETEN

Bolons samarbeten med världsledande företag inom design, arkitektur, mode, konst och kultur har gjort ett stort avtryck på designbranschen. Utställningen på Salone del Mobile 2017 är inget undantag. Innovators at Heart presenterar ett arkitektoniskt golv som har designats för Bolon av den franska arkitekten Jean Nouvel, vinnare av Pritzker-priset. Kollektionen kännetecknas av en rik färgpalett, diskreta ränder och ett tydligt arkitektoniskt uttryck. Tillsammans med golven presenteras en ny typ av samarbete: unika designobjekt som har tolkats av ledande europeiska och skandinaviska designer och producenter och klätts med Bolons golvmaterial och textiler från de nya mattkollektionerna, Duet och Villa La Madonna. Doshi Levien har gjort en nytolkning av sin stol Paper Planes i textil från Duet, medan Thonets stol 209 har klätts med Villa La Madonna. BD Barcelonas fåtölj Couture, som designats av Färg & Blanche, har klätts i Bolons signaturmaterial och Gärsnäs använder Duet till sina sittpuffar Jack och Elsa.

COMMUNITY

Bolon har länge arbetat med att bygga upp ett stort nätverk av designer, industriledare, experter och producenter. För Bolon är bra design inget självändamål, utan ett uttryckssätt som kan anta många olika former. I samarbete med Jean Nouvel har företaget utvecklat ett golv med ett tydligt arkitektoniskt syfte, där kollektionen i sig ses som ett arkitektoniskt element snarare än som en del av den dekorativa inredningen. I samarbete med Missoni har de utforskat relationen mellan industridesign och mode. Inför Salone del Mobile 2017 har Bolon utökat sitt nätverk ytterligare genom att låta ledande tillverkare och designer göra genreöverskridande tolkningar med hjälp av Bolons produkter.

I BD Barcelonas monter blandas det traditionella med det experimentella i flera nya produkter och i utställningen Armour mon Amour har Färg & Blanche använt sig av Bolons textiler i möbler, skulpturer och interaktiva installationer. På FuoriSalone är det Bolon som står för den ”vita mattan” som går runt gården och välkomnar besökarna till den imponerande kulturhistoriska byggnaden där Cappellinis utställning hålls. Utställningen presenterar verk av Patricia Urquiola, Zaha Hadid, Libeskind och Mateus och Boeri.

Fler bilder finns tillgängliga genom att klicka på någon utav tumnaglarna nedan.