Färgväljaren
Kollektioner
Beställ prover
Designa ditt golv

Vår nya kollektion för 2016. Bolon By You erbjuder möjligheten att skapa ditt egna skräddarsydda golv utifrån tre aspekter - mönster, varp och väft.

Designa ditt golv
Bolon Studio™

Upptäck möjligheterna med Bolon Studio™ och designa dina egna golvläggning.

Gå till Bolon Studio™

Designa din egna golvläggning med vårt verktyg

Använd Bolon Studio™ Design Tool
Use and Care

Här hittar du all information gällande installation, städning, FAQ och tekniska specifikationer. Du kan även ladda ned alla nödvändiga dokument och CAD-filer här.

Gå till support
Vanliga frågor
Hållbarhet & Miljö

Läs mer om vårt miljöarbete, vår produktion och våra certifieringar.

Gå till Bolon Green
Katalog

Ladda ned vår senaste produktkatalog.

Ladda ned katalog
Katalog
Färgväljare

Nollställ Filter

Kollektion
Bransch

Fördjupa dig i våra magasin och konceptet Projects We Love. Ladda ned eller beställ hem ditt egna ex.

Till magasinen
Bolon_AltewaiSamoe_0038.jpg

BOLON OCH ALTEWAISAOME I EN SYMBIOS AV KREATIVITET

Som uttryck för sin önskan att samarbeta med spännande, nya kreativa talanger har det världsberömda designföretaget Bolon gått samman med det svenska modehuset AltewaiSaome som utsågs till Elle Designer of the Year 2014. Bolon är redan välkända för sitt samarbete med hyllade designer som Rosita Missoni, Paul Smith och Jean Nouvel, och har nu skapat ett helt unikt golv baserat på en design av AltewaiSaome. Detta golv användes för att dekorera catwalken på AltewaiSaome-showen under Mercedes-Benz Fashion Week Stockholm Höst/Vinter 2014. Förutom att designa detta helt unika golv skapade AltewaiSaome också fyra utställningsplagg med hjälp av Bolons golvmaterial.

Den senaste AltewaiSaome-kollektionen hämtar inspiration i den framlidne amerikanske skulptören Alexander Calders konstverk. Randa Saome från AltewaiSaome beskriver kollektionens kreativa födelse och utveckling på följande sätt:

”Vi var helt enkelt fullständigt hänförda av alla rörelser och former i Calders verk. I vår egen kollektion uttrycks detta starkast i snitt och färger, men även i detaljer såsom broderi. För Bolons golv skapade vi ett mönster med både skarpa och mjuka linjer som utgör en ensemble av vår kollektions egenskaper.”

Och hur ser Randa på samarbetet med Bolon?

”Det har varit enormt inspirerande att se att man kan göra så mycket med vävda vinylgolv! Vi kände en omedelbar samhörighet med Bolon under vårt första möte, och förstod genast att vi hade exakt samma inställning till design och att vi delade samma vision.”

Samarbetet med AltewaiSaome understryker ytterligare Bolons vilja att arbeta med unga kreatörer. Marie Eklund, kreativ chef på Bolon, förklarar varför det är av sådan betydelse för företaget att arbeta med dessa talanger:

”Samarbeten med kreativa talanger kommer att vara centrala för många av våra aktiviteter under hela 2014. Vi älskar att arbeta på det här viset, vi ser unga sinnen som öppna och utan begränsningar. De överraskar oss och det är de kollisioner och nyanser som dessa överraskningar skapar som driver Bolon framåt på ett ytterst kreativt sätt. Just därför är dessa samarbeten helt enkelt perfekta.”

Annica Eklund, VD på Bolon, fortsätter:

”När det gäller AltewaiSaome känner vi en särskild samhörighet med deras arbete eftersom det är arkitektoniskt i stil och står för hög kvalitet med spännande detaljer.”

En begränsad upplaga av utskurna bitar av golv från catwalken kommer att säljas i utvalda butiker senare under 2014. Samarbetet mellan Bolon och AltewaiSaome presenterades på Mercedes-Benz Fashion Week Stockholm Höst/Vinter 2014 onsdagen den 29 januari.

Bolon
Bolon är ett svenskt spjutspetsföretag inom design som drivs av systrarna Annica och Marie Eklund, den tredje generationen i familjen som äger verksamheten. Under deras ledning har Bolon förvandlats från ett traditionellt väveri till ett internationellt designmärke, med fokus på innovativa golvlösningar och kreativa interiörer. Bland Bolons kunder kan nämnas Armani, Google, Mercedes, Adidas, Reebok och Sheraton, såväl som ledande arkitekter och designer som Jean Nouvel och Cappellini. All design och produktion sker i Ulricehamn.