Färgväljaren
Kollektioner
CollectionsSE.jpg
Designa ditt golv

Vår nya kollektion för 2016. Bolon By You erbjuder möjligheten att skapa ditt egna skräddarsydda golv utifrån tre aspekter - mönster, varp och väft.

Designa ditt golv
BOL_BBY_StripePWL.jpg
Bolon Studio™

Upptäck möjligheterna med Bolon Studio™ och designa dina egna golvläggning.

Gå till Bolon Studio™

Designa din egna golvläggning med vårt verktyg

Använd Bolon Studio™ Design Tool
Use and Care

Här hittar du all information gällande installation, städning, FAQ och tekniska specifikationer. Du kan även ladda ned alla nödvändiga dokument och CAD-filer här.

Gå till support
InstallationFAQse.jpg
Hållbarhet & Miljö

Läs mer om vårt miljöarbete, vår produktion och våra certifieringar.

Gå till Bolon Green
Katalog

Ladda ned vår senaste produktkatalog.

Ladda ned katalog
Katalog.jpg
Färgväljare

Nollställ Filter

Kollektion
Bransch

Fördjupa dig i våra magasin och konceptet Projects We Love. Ladda ned eller beställ hem ditt egna ex.

Till magasinen
Bolon_Flooring_BolonByJeanNouvelDesign1.jpg
Ladda ned pressmaterial

Bolon lanserar en ny golvkollektion designad av den Pritzker Prize-belönade arkitekten Jean Nouvel

Det svenska designföretaget Bolons senaste samarbete – ett golvkoncept designat av den Pritzker Prize-belönade franske arkitekten Jean Nouvel – lanseras i samband med hans kommande retrospektiva utställning på Musée des Arts Décoratifs i Paris.

Med sitt stilrena materialuttryck och flexibla användningsområde är kollektionen Bolon by Jean Nouvel Design ett arkitektdrivet golvkoncept bestående av sex olika signaturfärger. Detta arkitektoniska koncept har skapats med fokus på rumslighet och skiljer sig från Bolons typiska designerdrivna golv. Resultatet är ett golv av vävd vinyl, vars struktur ger en handvävd effekt, i kombinationer av svart, grått, rött och blått.

– Golvet ger inredaren full frihet att leka med färg och ljus, till exempel genom att utnyttja rummets fönster, säger Jean Nouvel. Det är inte en dekorativ matta, utan ett arkitektoniskt golv.

Jean Nouvel slog igenom på 1980-talet, med banbrytande projekt som Foundation Cartier för modern konst i Paris och kultur- och kongresscentret i Luzern, Schweiz. Sedan följde fler projekt i världsklass, vilka etablerade Nouvel som en av århundradets största arkitekter. Han tilldelades det prestigefyllda Pritzker-priset 2008.

– Jean är inte designer, han är först och främst arkitekt. Han inledde projektet med att utvärdera de rumsliga behoven och anpassa golvet därefter, säger Annica Eklund, Bolons VD.

Samarbetet med Jean Nouvel har resulterat i Bolons första arkitektdrivna golvkoncept någonsin. Tanken är att möta de utmaningar som arkitekter ställs inför. Färgade fält möjliggör fullständig kontroll och flexibilitet när ett rum ska inredas. Golvet förstärker rummets geometri, vilket gör det möjligt att experimentera med planlösningen och det naturliga flödet i rummet.

Om Jean Nouvel

Jean Nouvel föddes 1945 i Fumel i sydvästra Frankrike och är känd för sin omfattande arkitektoniska portfolio, som inkluderar Torre Agbar i Barcelona och Arabvärldsinstitutet (Institute du Monde Arabe) i Paris, för vilket han tilldelades det prestigefyllda priset Aga Khan Award for Architecture. 2008 vann han Pritzker-priset.

Om Bolon

Bolon är ett ledande svenskt designföretag som utvecklar innovativa golv- och inredningskoncept. Systrarna Annica och Marie Eklund är tredje generationen Eklund som äger och driver verksamheten. De har utvecklat Bolon från ett traditionellt svenskt väveri till ett internationellt ledande designföretag. På Bolons referenslista finns prestigefyllda varumärken som Armani, Google, Mercedes, Adidas, Reebok och Sheraton samt samarbeten med Jean Nouvel, Missoni och Cappellini. All designutveckling och produktion sker i Ulricehamn.

Om Bolon by Jean Nouvel Design

Rullvarorna finns i sex färgkombinationer:
Svart varp med grå, blå eller röd väft eller grå varp med röd, blå eller mörkgrå väft.

Plattor: De 50 x 50 cm stora plattorna finns i två färgkombinationer:
Svart varp med blå väft eller grå varp med mörkgrå väft.

Material: vävd vinyl

Bolon by Jean Nouvel Design lanseras på Musée des Arts Décoratifs i Paris i oktober 2016